Cliënt verwijzen
Welke cliënten kunt u naar ons verwijzen?
- Jongeren tot 23 jaar met psychiatrische problemen en/of verslaving
- Multiprobleemgezinnen
- Gezinnen waarbij sprake is van huiselijk geweld
- Gezinnen waarbij sprake is van vechtscheidingen
Wie kan een cliënt verwijzen?
- Huisartsen\ Medisch specialisten
- Lokale teams
- Gecertificeerde Instellingen
De cliënt kan bij Arkin Jeugd & Gezin terecht als die uit de volgende regio’s komt: Amsterdam Amstelland en Gooi & Vechtstreek. Bekijk hier de volledige lijst met de regio’s/gemeenten.
Verwijzen, hoe gaat dat?
U kunt uw patiënt verwijzen via:
- Digitaal: Zorgdomein of Zorgmail
- Telefonisch: 020 590 55 55
Verwijsbrief
Voor de aanmelding is altijd een verwijsbrief nodig. Het eenvoudigst kunt u de aanmelding via Zorgdomein laten verlopen.
Beschikt u hier niet over, dan kunt u hier een verwijsbrief downloaden. Het is de bedoeling dat u:
- de verwijsbrief eerst opslaat en digitaal in Word invult
- de verwijsbrief daarna uitprint en uw stempel en handtekening toevoegt
- de verwijsbrief vervolgens mailt (aanmelden@arkin.nl); In verband met de privacy van uw patiënt, wijzen wij u op de risico’s van het gebruik van onbeveiligde mailomgevingen
- Veilig mailen van verwijsbrieven kan via ZorgMail. We zijn dan te vinden onder het e-mailadres arkincaa@ringamsterdam.nl.
- In het formulier vindt u diverse verplichte velden die ingevuld moeten worden om de verwijzing zo snel mogelijk te kunnen verwerken.
Wij nemen na de aanmelding contact op met uw patiënt om een afspraak te maken. Dit kan afhankelijk van de wachttijd even duren.
Vragen en collegiaal overleg
Heeft u (inhoudelijke) vragen, belt u dan gerust met Centrale Aanmelding Arkin. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
T 020 590 5555
E aanmelden@arkin.nl
Voor spoedgevallen en spoedvragen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar.
Wachttijd
Na een verwijzing nemen wij binnen enkele dagen contact op met de cliënt voor het maken van een afspraak. Op onze website en op Zorgdomein staan onze actuele wachttijden. Wij zorgen ervoor dat deze zo kort mogelijk zijn. Als u hier vragen over heeft, bijvoorbeeld omdat u vindt dat uw patiënt eerder gezien moet worden, kunt u ons altijd bellen 020 590 5555 of e-mailen naar aanmelden@arkin.nl.
In de gehele GGZ en ook bij een aantal onderdelen van Arkin lopen de wachttijden op.
Te lange wachttijden hebben allerlei ongewenste effecten op zowel cliënt en zijn omgeving als verwijzer en ggz-behandelaar. Om de wachttijden zo snel mogelijk weg te nemen worden zowel op landelijk, regionaal als op instellingsniveau de oorzaken van de wachttijden onderzocht. Enkele oorzaken van het oplopen van de wachttijden bij Arkin zijn:
· Het aantal beschikbare behandelaren en personeelskrapte in de zorg
· Toename van complexiteit en intensiteit van de zorgvraag o.a. door ambulantisering.
Op de websites van onze onderdelen en op zorgdomein vindt u onze actuele, gemiddelde wachttijden.