Wat kost een behandeling?
We willen je goed informeren over de kosten van een behandeling bij Arkin Jeugd & Gezin. Lees onderstaande informatie goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.
Kosten 0 – 17 jaar
De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling.
Kosten 18 jaar en ouder
Als je 18 jaar of ouder bent, wordt de zorg betaald door de zorgverzekeraar. De behandelingen van Arkin Jeugd & Gezin voor jongvolwassenen vanaf 18 jaar vallen onder de gespecialiseerde GGZ. Deze zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering.
Je behandeling wordt alleen vergoed door jouw zorgverzekeraar als je een verwijzing hebt van een erkende verwijzer, bijvoorbeeld je huisarts. Een behandeling bij Arkin Jeugd & Gezin wordt door alle zorgverzekeraars in Nederland vergoed. Indien je jouw vergoeding wilt navragen bij je zorgverzekeraar, dan is Arkin Jeugd & Gezin bij je zorgverzekeraar bekend onder de naam Arkin. Dit is de overkoepelende organisatie van Arkin Jeugd & Gezin. De AGB-code van Arkin is 06290732.
Eigen risico
Volwassenen vanaf 18 jaar hebben een verplicht eigen risico bij zijn of haar zorgverzekering. In 2020 is het wettelijk verplichte eigen risico €385,-. Dit betekent dat je de eerste €385,- aan zorgkosten in 2020 zelf betaalt. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Of dat je een zorgverzekering hebt afgesloten waarbij de kosten van sommige zorgverleners niet of niet volledig worden vergoed. Raadpleeg hiervoor je zorgverzekeraar.
Nieuwe manier gebruik eigen risico
Door de invoer van het Zorgprestatiemodel zal vanaf 1 januari 2022 het eigen risico ieder jaar worden aangesproken. Dit betekent dat als je in 2021 je behandeling bent begonnen en deze doorloopt in 2022, het eigen risico in 2022 ook wordt gebruikt voor deze behandeling. Hierdoor betaal je ook in het nieuwe kalenderjaar eigen risico.
Mocht je vragen hierover hebben, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Deze kan voor jou kijken hoe hoog je eigen risico is en hoeveel je hiervan al hebt gebruikt.
Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.
Meer vragen over Zorgprestatiemodel?
Het kan zijn dat je door deze nieuwe regeling met vragen zit. Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen hebben wij een pagina met veelgestelde vragen omtrent Zorgprestatiemodel opgezet. Hier kun je de belangrijkste uitleg vinden, of links naar meer uitleg.
Afspraak is afspraak
Als jij of je ouders de geplande afspraak korter dan 24 uur van tevoren afzegt of je verschijnt niet op de afspraak, zijn wij helaas genoodzaakt deze kosten in rekening te brengen. Deze kosten zijn vastgesteld op €40,- je ontvangt hiervoor een rekening. Ben je jonger dan 18 jaar, dan ontvangen jouw ouders/verzorgers deze rekening. De zorgverzekeraar vergoedt deze rekening niet.
Vragen over factuur
Voor meer informatie over de factuur, bekijk de pagina met veel gestelde vragen en antwoorden: Veel gestelde vragen over de factuur – Arkin
Vragen?
Met vragen over je behandeling kun je terecht bij je behandelaar. Vragen over de vergoedingen en je eigen risico kun je stellen aan je zorgverzekeraar.
Voor problemen met je zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kun je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
Heb je klachten over de bezuinigingen, kom je erdoor in de problemen of heb je andere vragen over de GGZ, dan kun je deze per mail stellen aan meldjezorg@platformggz.nl of per telefoon (anoniem) melden: 0900 – 0401208 (€0,20 per gesprek). Meld je Zorg is bereikbaar op maandag, dinsdag & donderdag van 10.00 tot 16.00 uur.