Professionals

Cliënt verwijzen

Welke cliënten kunt u naar ons verwijzen?

Vanaf 2018 wordt de (specialistische) jeugdzorg anders georganiseerd in de gemeente Amsterdam e.o. Hier leest u wat er verandert.

Cliënten onder de 18 jaar.

Wij kunnen cliënten onder de 18 jaar alleen helpen als de  ouders met ouderlijk gezag in Amsterdam wonen of in een van de volgende gemeenten.

Verwijzen naar FACT Jeugd

Wilt u verwijzen naar FACT Jeugd dan kunnen wij alleen patiënten helpen die in Amsterdam wonen.

Wie kan een cliënt verwijzen?

Verwijzen, hoe gaat dat?

U kunt uw cliënt op verschillende manieren verwijzen. Beschikt u over relevante correspondentie met betrekking tot de huidige hulpvraag, dan ontvangen wij die graag bij de verwijzing.

1. Zorgdomein
2. Fax via het nummer 020 590 55 90
3. Edifact

Klik hier voor het downloaden van de verwijsbrief in Word of PDF. Lukt het downloaden niet stuur dan een mail aan aanmelden@arkin.nl.

Beveiligde mailomgeving

Bij voorkeur stuurt u uw verwijzing niet via een reguliere mailomgeving. Arkin Jeugd & Gezin gebruikt ZorgDomein of Edifact. Veilig mailen van verwijsbrieven kan via ZorgMail. We zijn dan te vinden onder het emailadres aanmelden@arkin.nl.

Vragen en collegiaal overleg

Heeft u (inhoudelijke) vragen, belt u dan gerust met Centrale Aanmelding Arkin. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

T 020 590 55 55
E aanmelden@arkin.nl

Voor spoedgevallen en spoedvragen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar.

Wachttijd

Na een verwijzing nemen wij binnen enkele dagen contact op met de cliënt voor het maken van een afspraak. Op onze website en op Zorgdomein staan onze actuele wachttijden. Wij zorgen ervoor dat deze zo kort mogelijk zijn. Als u hier vragen over heeft, bijvoorbeeld omdat u vindt dat uw patiënt eerder gezien moet worden, kunt u ons altijd bellen 020 590 55 55 of e-mailen naar aanmelden@arkin.nl.

In de gehele GGZ en ook bij een aantal onderdelen van Arkin lopen de wachttijden op.

Te lange wachttijden hebben allerlei ongewenste effecten op zowel cliënt en zijn omgeving als verwijzer en ggz-behandelaar. Om de wachttijden zo snel mogelijk weg te nemen worden zowel op landelijk, regionaal als op instellingsniveau de oorzaken van de wachttijden onderzocht. Enkele oorzaken van het oplopen van de wachttijden bij Arkin zijn:

· Het aantal beschikbare behandelaren en personeelskrapte in de zorg

· Toename van complexiteit en intensiteit van de zorgvraag o.a. door ambulantisering.

Uiteraard doen we er alles aan de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Per onderdeel heeft Arkin in kaart gebracht wat de oorzaken zijn en wat we kunnen beïnvloeden. Zo willen we onze GZ-psychologen opleiding uitbreiden en zetten we al langere tijd in op ‘gepast gebruik’ om niet langer te behandelen dan nodig. Verder passen we onze interne processen aan en zijn we in gesprek met de zorgverzekeraars.

Op de websites van onze onderdelen en op zorgdomein vindt u onze actuele, gemiddelde wachttijden.

 

Sitemap